Vägen till Auschwitz

Här kommer vi att uppdatera er med information om vår toleransresa till Polen och Auschwitz 20-26 maj 2015. /Amanda, Anton, Emil, Felicia, Frida, Simon och Erik

Dag 7 del 1

Publicerad 2015-05-24 12:46:00 i Allmänt,

Hej bloggen! Idag bjuder vi på två inlägg. Det första från förmiddagens pass om mänskliga rättigheter. Senare idag kommer ett inlägg om eftermiddagens pass.
 
Idag fick vi sovmorgon! Klockan 08.00 åt vi frukost och klockan 09.00 samlades vi i en sal på hotellet för att göra efterarbete av gårdagens besök i Auschwitz-Birkenau. Gruppen med Amanda och Emil fick berätta om några bilder de tagit. Efter att ha berättat om bilderna fick vi delge våra känslor under gårdagen.
 
Jonathan Macznik håller sedan i ett pass som handlar om mänskliga rättigheter. Vi blev då indelade i helt nya grupper. 
Grupperna diskuterar olika frågor.
 
Vi fick lite repetition på saker vi fått lära oss under vandringarna i lägren. Bland annat att av SS-männen som deltog i massmorden så var det bara ca 15% som blev ställda inför rätta. 
Frågor som vi fick ta ställning till: 
Var det rätt att Rudolf Höss, kommendant för Auschwitz, hängdes efter kriget?
Vad tycker ni vore ett lämpligt straff för SS-männen?
 
FN(förenta nationerna)bildades efter kriget som ersättning för NF(Nationernas förbund). FNs huvudsakliga mål är att upprätthålla fred.
Hur gör vi för att förhindra att det här(förintelsen och andra världskriget) händer igen?
Vad var det som gjorde att man kunde och ville döda judarna?
 
FNs deklaration om mänskliga rättigheter: utgångspunkt: "Alla människor är lika mycket värda"
Vilket brott hade nazisterna egentligen utfört? Fanns det ett ord för brotten?
"Folkmord" definition 1948.
I artikel II definieras som folkmord vissa uppräknade gärningar under förutsättning att de förövats i avsikt att helt eller delvis förinta en nationell, etnisk, rasmässigt bestämd eller religiös grupp som sådan. Gärningarna som räknas upp i konventionen är
  1. Att döda medlemmar av gruppen
  2. Att tillfoga medlemmar av gruppen svår kroppslig eller själslig skada
  3. Att uppsåtligen påtvinga gruppen levnadsvillkor, som är avsedda att medföra dess fysiska undergång
  4. Att genomföra åtgärder, som är avsedda att förhindra födelser inom gruppen
  5. Att med våld överföra barn från gruppen till annan grupp.
 
Europakonventionen tillkom sedan för att lagstadga Förenta nationernas deklaration om de mänskliga rättigheterna.
 
Vi pratade om hur situationen var i Sovjetunionen. Där var mänskliga rättigheter sociala, ekonomiska och kulturella rättigheter. Där fanns det ingenting om att alla skulle få exempelvis rösta.
 
Vi fick lära oss om folkmordet i Rwanda. Där var det en folkgrupp som mördade en annan. 800 000 människor fick sätta livet till under ett år i mitten på 90-talet. Där misslyckades FN att förhindra det trots sin deklaration om mänskliga rättigheter och Europakonventionen.
 
Ett år senare i Jugoslavien var olika folkgrupper i krig med varandra. 8000 bosniska, muslimska män dog då under en månads tid och återigen misslyckades FN att förhindra folkmord. Den huvudansvarige för detta greps och det blev rättegång. Den ansvarige mannen, Milosevic, dog innan rättegången hann avslutas.
 
ICC (International Criminal Court) bildades och där ställer man ansvariga för folkmord eller de som förbereder folkmord inför rätta.
 
Det är förbjudet att kriga, men för att förhindra folkmord och krig har FN rätt att ingripa med våld. 
 
Vi pratar om EU, huvudtanken med EU är att samla länder och samarbeta samt fri rörlighet för människor.
 
10 minuters paus
 
Nu fick vi namnge ett land. Sedan fick vi i uppgift att skapa en ny grundlag med fem rättigheter, vi fick välja mellan 25 olika.
 
 
 
 Lagen antas och landet utvecklas och allt går bra på ön. Men missnöjet växer och motsättningar uppstår. 
 
Vi fick sedan diskutera de lagar vi hade i grupperna kring olika frågeställningar gällande mänskliga rättigheter utifrån de lagar vi skapat.
 
10 minuters paus
 
Nästa pass inleddes med frågan:
 
Vi satt då och diskuterade i våra smågrupper och fick sedan berätta vad vi kom fram till
 
Vi diskuterade bland annat:
 
Alla har inte rätt till sjukvård, bland annat flyktingar.
Folk diskrimineras och trakasseras.
I vardagen stöter man ofta på rasism.
Man stöter också ofta på homofobi, antisemitism, islamofobi.
I vissa länder får inte alla vara med och rösta, exempelvis Vitryssland som är en diktatur.
Jämställdhet och ojämlikhet.
 
Nästa fråga.
 
De tankar vi hade här var:
Rasism, där man misshandlar personer med annan etnicitet och religion.
Näthat, där man skriver väldigt fula saker till varandra. På nätet kan man dessutom vara anonym så då kanske man vågar mer.
Tiggare, ofta från Rumänien och romer, är utsatta för förföljelser på grund av att de är romer och tiggare, finns mycket fördomar mot dessa människor.
Man hör ofta hur folk häver ur sig rasistiska saker, "jag är inte rasist men..." och sedan häver man ur sig rasistiska saker.
I flera grupper pratade man om Sverigedemokraterna och att de skapar en sämre syn på olika människor.
Vi fick även höra om en tiggare som blev tvungen att föda i bilen på parkeringen utanför sjukhuset. Hon fick efter att barnet fötts komma in på sjukhuset men efteråt fick hon en faktura på tiotusentals kronor.
 
Tredje frågan
 
Vuxna har stort ansvar att vara förebilder för barnen.
Utbildning skulle lösa många av dessa problem,  vi borde ha mer och lära oss mer i skolan om mänskliga rättigheter. Det är även viktigt att ha förståelse för det man lär sig.
Man borde börja väldigt tidigt med detta och möten med olika människor är viktigt. 
Man kan göra väldigt mycket själv och säga emot om någon blir illa behandlad, civilkurage.
Att man även lär ut kring HBTQ-frågor.
 
 
Fjärde frågan
 
Vi pratade mycket om civilkurage. Stå upp för sin åsikt och det som är rätt.
Man kunde uttrycka sina åsikter i olika inlägg på internet och belysa olika perspektiv.
Hjälpa tiggarna mer långsiktigt än att bara ge dem pengar.
Starta grupper på skolan för att hjälpa varandra om man ser något som är fel.
 
 
 
Nu är det lunch. Vi hörs i eftermiddag/kväll!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela