Vägen till Auschwitz

Här kommer vi att uppdatera er med information om vår toleransresa till Polen och Auschwitz 20-26 maj 2015. /Amanda, Anton, Emil, Felicia, Frida, Simon och Erik

Dag 4

Publicerad 2015-05-21 23:55:00 i Allmänt,

Uppstigning tidigt för att 07.30 inta en ordentlig frukost, det fanns mycket att välja på så det var inga problem att äta oss mätta. Vädret under dagen var tyvärr inte det bästa, regn hela dagen.

Efter detta åkte vi buss in till Krakow för att bli guidade av Ewa. Grupp 1 (med Frida och Simon) fick i uppdrag att ta bilder under dagen som de sedan skulle berätta om på kvällssamlingen.

Den första plats vi besökte var en bro som går över floden Wisla. Gettot i Krakow, som existerade mellan 1941 och 1943, låg i en fattig stadsdel som heter Podgorze. Nazisterna tvingade då 15000 arbetsföra judar, med sina familjer, att flytta dit. De 3000 polacker som bodde i Podgorze fick gå den andra vägen och flytta därifrån. Det säger sig självt att 15000 judar samt deras familjer flyttar till en stadsdel som bara hade 3000 personer blir ett väldigt trångbott område.

Bron som judarna gick över när de flyttade till gettot

Sedan gick vi en vandring runt och i gettot i Krakow. Det första vi möter när vi kommer in i gettot är byggnaden där juderådet höll hus under ockupationen. Juderådet bestod av personer som utsågs av nazisterna och hade ansvaret för att se till att order som nazisterna gav uppfylldes.

Ingången till byggnaden där juderådet höll till.

Livet för judarna i gettona var hårt, de levde under svåra förhållanden. De tvingades arbeta utan lön, den mat arbetarna fick var 30 gram bröd per dag. En förutsättning för att de skulle överleva en lite längre tid var den smuggling av mat som förekom.

Under vår vandring i getto berättade Ewa historier om olika händelser och livsöden, alla lika svåra att ta in. Det som hände under förintelsen är ofattbart. En av historierna handlade om ett judiskt sjukhus. När gettot skulle tömmas i mars 1943 dödade tyska soldater alla som befann sig i byggnaden. I sjukhuset fanns även bäbisar, även de mördades av nazisterna. De kunde ta upp dem i benen och slänga ut dem från övervåningen rakt ner i asfalten. De knackade även deras huvuden i asfalten tills de blev tysta. Detta var något som vi tyckte var oerhört gripande och väldigt svårt att ta in.

Så här ser sjukhuset ut idag.

Förmiddagens vandring avslutades på samlingsplatsen där Ewa fortsatte berätta om den avslutande tiden i gettot och hur det gick till när man tömde gettot 1943. Även där fick vi höra grymma historier om denna ofattbara tid.

Lunchen åt vi på samma ställe som igår, på restaurang Starka. Idag bjöds det på friterad fisk med pommes frites och sallad. Det var gott.

Efter lunchen åkte vi buss i en timme till Rabka. Där fanns en träningsskola för SS-soldater under andra världskriget. Soldaterna fick där lära sig hur de skulle döda judar på ett "effektivt" sätt. Där fick vi en rundvandring och Ewa visade oss själva skolan och vad som hände där.

I ett av husen stängde nazisterna in judar och de fick klä av sig nakna. Sedan tvingade man dem att ligga under golvet som i ett fängelse. Senare, exempelvis efter skymningen tog man ut dem och sköt dem. Man hängde även judar där.

Vi gick sedan till en skjutbana där soldaterna sköt judar. På platsen där fanns en bunker där officerare satt för att observera soldaterna som tränades att döda judar. Det som officerarna observerade var om soldaterna var tillräckligt känslokalla. Meningen var att soldaterna skulle döda judarna utan att visa känslor. Om de visade känslor kunde de antingen bli skickade till fronten eller tillbaka till skolan.

Bunkern där de nazistiska officerarna satt och observerade.

Dagen avslutades på en minnesplats för de judar som mördades på träningsskolan i Rabka. Där fick vi höra en historia om hur en 10-årig judisk kille förlorade hela sin familj och därefter blev mördad av en soldat. Anledningen till varför hela familjen mördades var att de hade ett tyskt efternamn, samma som soldaten som mördade dem. Detta var en kort kort sammanfattning av en väldigt gripande historia som vi blev riktigt berörda av.
Den judiska minnesplatsen.

Kvällen avslutades med en samling där vi diskuterade om vad vi varit med om under dagen och efter det gick vi i samlad trupp till en liten butik där vi köpte lite godsaker. 22.10 var vi tillbaka på hotellet och nu hoppas Erik att alla sover.

Övriga reflektioner: I Rabka fanns det hur många sniglar som helst som några tyckte var äckliga.

Detta var en kort sammanfattning av dagen. Imorgon är det frukost klockan 06.30 för att sedan åka buss till Auschwiz 1. God Natt!