Vägen till Auschwitz

Här kommer vi att uppdatera er med information om vår toleransresa till Polen och Auschwitz 20-26 maj 2015. /Amanda, Anton, Emil, Felicia, Frida, Simon och Erik

Dag 3

Publicerad 2015-05-20 22:08:00 i Allmänt,

Hej igen bloggen!

Kring halv fem i morse hämtade Erik och vaktis Ulf upp oss för transport till Luleå Airport. Där checkade vi in för att flyga till Arlanda. På Arlanda hade vi ca 1h 30min väntetid innan 10.30 då planet lyfte planet mot Krakow och där landade vi ca 12.30.

I Krakow fick vi tillbaka bagaget vi checkat in på Luleå Airport och sedan for vi vidare för transport till hotellet, som heter Bona och ligger ca 10 minuters bussresa från flygplatsen. I Krakow var det 24 grader varmt så de kläder vi tagit på oss var lite för varma för det klimatet vi kommit till.

På hotellet fick vi lämna bagaget och snabbt byta till lite lättare kläder för vidare resa in i mer centrala delar av Krakow. Där fick vi äta en lite senare lunch som bestod av kött och pommes frites innan Ewa Andersson guidade oss i vissa delar av Polen.

Ewa berättade om en av de äldsta, kanske till och med den äldsta gravplatsen i Krakow där judar ligger begravda. Efter detta fick vi besöka en begravningsplats för judar. Där fick inte alla gå in från början, tjejerna var tvungna att täcka sina ben om de hade för korta shorts och killarna var tvungna att ha klippor på huvudet om man inte hade på sig en keps. På begravningsplatsen var det några som reagerade på att det såg väldigt "ostädat" ut. Att det ser så ut beror på att de som ligger där inte har kvar några efterlevande då nazisterna nästan dödade alla judar och därmed finns det ingen som tar hand om gravarna.

Vi gick sedan vidare för att besöka ett torg och en marknadsplats. Där fick vi se en kort film från före kriget hur det såg ut då. Ewa berättade även några intressanta legender och historier under eftermiddagen om några judar och deras öden. Guidningen avslutades med att vi fick gå in i en synagoga för att se hur det kan se ut i en sådan.

Efter detta fick vi 30 minuters fri tid och då gick vi och köpte glass. De var goda. Klockan 18 hoppade vi på bussen för vidare färd tillbaka till hotellet. Där åt vi en sen middag och därefter har vi lärt känna våra nya kompisar från Skellefteå och Luleå. Klockan 22.00 ska det vara tyst på hotellet så nu har vi lagt oss för att sova så vi är pigga och fräscha inför ännu en lång dag imorgon. Då ska vi besöka ett getto från andra världskriget och sedan en skola där de utbildade SS-soldater. Det lär bli väldigt intressant!

På grund av att hotellet har väldigt begränsad wifi återkommer vi med bilder imorgon kväll då vi förhoppningsvis har bättre uppkoppling.